מינימליזם דיגיטלי בתיבת הדוא"ל (או: אמנות ה-unsubscribe)

עד עכשיו דיברנו לא מעט על מינימליזם באיזורים שונים בבית. אבל מינימליזם זה יותר מלהחזיק במעט חפצים – מינימליזם הוא אורח חיים שאפשר ליישם בכל תחום בחיינו. והיום אני רוצה לדבר על מינימליזם דיגיטלי, וליתר דיוק – מינימליזם דיגיטלי בתיבת המייל שלנו.

תחשבו רגע על הסמארטפון. כמה פעמים היד שלנו ניגשת אליו בהיסח הדעת? ומה אנחנו רואים שם? רקע שקט ונעים או המון נוטיפיקציות, אפליקציות עם מספרים אדומים ובולטים? המון דברים שדורשים את תשומת הלב שלנו?

גם אם אנחנו לא מרגישים שאנחנו מתייחסים כרגע לדרישות האלה, הן שם. והמוח שלנו צריך לעבוד כדי להתעלם מהן, וכך הן גובות מאיתנו את המחיר שלהן – בכל פעם שאנחנו מציצים בסמארטפון אנחנו מרגישים קצת, ממש קצת, תחושה לא נעימה של משימות שצריכות להתבצע.

מינימליזם דיגיטלי בתיבת המייל
Photo by Sincerely Media on Unsplash

כחלק מתהליך המינימליזם וה"פישוט" שעשיתי (הפיכת חיי לפשוטים יותר), עשיתי גם סינון וניפוי מסיבי בעולם הדיגיטלי שלי:

  • נתתי לעצמי רשות לפרוש מקבוצות וואטסאפ שהכבידו עלי או שלא היו לי רלוונטיות יותר. כן, גם אם היו לי חברות קרובות בקבוצה! אם הרגשתי שהקבוצה לא נותנת לי ערך, ושהיא מהווה עבורי מקור ללחצים – יצאתי. קבוצות שהיו בהן הרבה ריבים או ויכוחים, חוסר פרגון, או סתם המון תוכן שלא הספקתי להגיע אליו – שוחררו מהוואטספ שלי. ונחשו מה? יש לי עכשיו יותר זמן ויכולת לשמור על קשר עם אנשים שחשובים לי.
  • יצאתי מקבוצות פייסבוק לא רלוונטיות. או שעשיתי להן unfollow אם היה לי חשוב להמשיך לתמוך בקבוצה, כך שלא אראה את התכנים של הקבוצה בפיד הפייסבוק שלי.
  • מחקתי אפליקציות שאני לא משתמשת בהן, כאלה שהורדתי פעם ועשיתי בהן שימוש בודד..
  • ו……. הנהגתי מדיניות zero inbox בתיבת המייל שלי! כלומר, לא בדיוק zero inbox אלא אפס הודעות שלא נקראו.
אפס הודעות שלא נקראו
Photo by Liana Mikah on Unsplash

You don’t have mail

להגיע למצב של אפס הודעות שלא נקראו בתיבת המייל לא היה זריז מאוד, אבל זה היה משתלם במיוחד! עשיתי unsubscribe לכל הפרסומים והניוזלטרים שמעולם לא באמת רציתי ושהכבידו על המייל שלי. ההודעות האלה גרמו לי לתחושה מעיקה בכל פעם שהמונה של ההודעות שאינן נקראו טיפס וטיפס, והסיחו אותי מההודעות החשובות שבאמת רציתי לקרוא!

היום אני יודעת שכשאני נכנסת למייל – נמצאים שם רק התכנים שאני רוצה! בעבר לפתוח את תיבת הדואר האלקטרוני היתה משימה מעיקה שעשיתי כי אין ברירה, אבל היום אני באמת ובתמים נהנית לפתוח את המייל. אני מתרגשת לפתוח אותו בבוקר ולבדוק אם קיבלתי הודעות שאני רוצה לקרוא – תגובות לבלוג, ניוזלטרים שאני מנויה אליהם, והודעות חשובות מאנשים. בגלל שרציתי להגדיל את התחושה הנעימה שאני מרגישה בעת פתיחת התיבה, אפילו נרשמתי לאחרונה לעוד הרבה ניוזלטרים חדשים, ואני כל כך נהנית לקבל אותם עכשיו ולהתפנות אליהם.

אם שכנעתי אתכם, אני מעודדת אתכם להתחיל ממש ממש עכשיו, בעזרת כמה צעדים פשוטים.

יישום מינימליזם דיגיטלי בתיבת המייל
Photo by Lauren Mancke on Unsplash

יישום מינימליזם דיגיטלי באימייל:

אם יש לך כמות בלתי סבירה של מיילים שלא נקראו (אם זה לא המצב אצלך, אפשר לדלג לסעיף הבא):

קודם כל, זה נורמלי. זה ככל הנראה המצב אצל רוב האנשים. אני מכירה אנשים עם אלפי הודעות שאינן נקראו!

במצב הזה כדאי להשלים עם האמת – כנראה שאין סיכוי שאי פעם תגיעו למיילים האלה. וכנראה שגם לא היה סיכוי כזה מעולם, למי יש כל כך הרבה זמן? זה גם סביר מאוד להניח שאין שם משהו שהוא באמת חשוב, אחרת כבר הייתם מחפשים ומוצאים אותו.

במקרה כזה אני מציעה לבחור את כל ההודעות ולסמן אותן כהודעות שנקראו. כן, ממש ככה. בלי רגשות אשמה.


ומה אם נצטרך את ההודעות האלה?

במקרה הצורך – תמיד ניתן יהיה להגיע אליהן באמצעות מנוע החיפוש של המייל. אם אתם משתמשים בג'ימייל אתם יכולים להיות רגועים שתמיד תוכלו למצוא אותן בקלות, ואני מאמינה שהיום רוב ממשקי המייל כבר מצוידים במנוע חיפוש מעולה.

ובתרחיש המאוד גרוע שבו באמת נצטרך משהו ולא נמצא אותו-  תמיד ניתן לשחזר. תמיד יש דרך. נכון, לפעמים זאת קצת אקסטרה עבודה, ולפעמים אפילו צריך להרים איזה טלפון. אבל החשש מפני מה אם יש שם מייל אחד או שניים חשובים לא מספיק חשוב כדי לשמור כמות אדירה של מיילים אחרים. עדיף להגיע למצב של תיבת מייל נקיה ונעימה, ובמקרה הצורך להתמודד עם חוסר במייל אחד או שניים.

אם תנהיגו שיטה של אפס הודעות שלא נקראו, זה לעולם לא יקרה לכם שוב. אתם תמיד תהיו פנויים להתמודד עם המיילים החשובים בזמן.

שחרור מאשמה בתיבת המייל
Photo by Raul Varzar on Unsplash

ומה אם יש שם הודעה ממישהו חשוב? למי שמתמודד עם חשש כזה, אני מציעה שתסתכלו על המצב בכנות. אמרנו כבר שכמות ההודעות שלא נקראו היא בלתי סבירה. מה הסיכוי שבכל מקרה תגיעו להודעה הזאת? סביר להניח שהצד השני כבר לא מחכה לתגובה שלכם. נכון, יכול להיות שהשולח יעלב. אבל בכנות, אם לא הגבתם לו עד עכשיו, כנראה שבאמת לא תצליחו להגיע לזה כבר. במקרה שתפגשו את השולח אני מציעה פשוט להגיב בכנות – תגידו לו שהיה לכם עומס מטורף בתיבת הדואר, ואיזה אחת עם בלוג על מינימליזם אמרה לכם שאתם לא צריכים לחוש אשמה.

מעכשיו, כשהמייל שלכם נקי מהודעות חדשות, תפעלו בכל יום לפי כללי האצבע שאני מציגה למי שיש לו כמות סבירה של הודעות שלא נקראו.

אם יש לך כמות סבירה של מיילים שלא נקראו (למשל עד 100 מיילים, או אולי 200, אתם מחליטים):

תעברו עליהם מהר לפי כללי האצבע הבאים:

  • מיילים לידיעה – לסמן כנקראו
  • מיילים שנרצה לקרוא – לא לגעת בהם כרגע
  • פרסומות ומיילים מרשימות תפוצה מיותרות – לפתוח ממש עכשיו ולעשות unsubscribe

כל הכבוד! עכשיו אפשר להתפנות למיילים המעניינים!

תיבת מייל מינימליסטית
Photo by Sincerely Media on Unsplash

ועכשיו כשתיבת המייל שלנו מינימליסטית:

האמת היא שהמשימה עוד לא הושלמה. בימים הקרובים אנחנו נמשיך לקבל עוד פרסומות ועוד רשימות תפוצה מיותרות, זה לוקח זמן עד שמגיעים לתיבה נקיה באמת.

מעכשיו, בכל יום תקדישו כמה דקות למיילים החדשים שמגיעים ותעברו עליהם לפי כללי האצבע שלנו. זה ידרוש מעט התמדה, אבל כבר תוך כמה ימים תיבת המייל שלכם תהיה כבר הרבה יותר סימפטית!

בדיוק כמו מינימליזם בבית – גם מינימליזם דיגיטלי דורש תחזוקה – בכל פעם שאני נרשמת לאתר חדש הוא רושם אותי אוטומטית לרשימת תפוצה שלא הייתי מעוניינת בה. אבל היום אני יכולה פשוט לעשות ubsubscribe מיידי ברגע שמגיע אלי מייל לא רצוי אחד. זה קורה אולי אחת לשבוע, זה לוקח 10 שניות וזה גובה ממני באמת מחיר מינימלי ביחס לשקט שיש לי בתיבת המייל.


אז מה אתם אומרים, אני מקווה ששכנעתי אתכם להכניס לתיבת המייל שלכם קצת מינימליזם דיגיטלי. ועכשיו כשהתפנה לכם מקום בתיבה לתכנים שאתם כן מעוניינים בהם – אתם מוזמנים להירשם לניוזלטר שלי. 🙂 אני שולחת מייל אחת לשבועיים עם עדכונים על הנעשה בבלוג וממליצה על תכנים נוספים שיוסיפו לכם ערך. ההרשמה למייל ממש פה מתחת לתגובות.

אפי
אפי

אמא, מינימליסטית, כותבת.

הרשמה לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

רוצה עוד מינימליזם?

כדאי להירשם לניוזלטר. אני שולחת עדכון אחת לחודש.

רוצה עוד מינימליזם?

כדאי להירשם לניוזלטר!

אני שולחת עדכון אחת לחודש.